Gratis Windows 10 ook als schone versie te installeren

Voor gebruikers van Windows 7 en Windows 8 die de melding hebben ontvangen voor een gratis upgrade naar Windows 10, komt ook een mogelijkheid om een schone installatie te doen. Dat meldt Microsoft-topman Gabriel Aul op zijn Twitter-pagina.

Er was wat onduidelijkheid over de manier waarop Windows 10 wordt uitgerold op computers waar Windows 7 of 8. In eerste instantie leek het erop dat je alleen een directe upgrade van Windows 7 of 8 naar 10 komt uitvoeren, maar volgens Gabriel Aul komt er toch een mogelijkheid voor een schone installatie van Windows 10. Voorwaarde is wel dat deze installatie wordt uitgevoerd op dezelfde machine.

Hoe de schone installatie kan worden uitgevoerd is nog niet duidelijk, maar Microsoft biedt op dit moment voor Windows 7 en 8.1 al de mogelijkheid om een ISO-bestand van de installatie-dvd te downloaden via de site Microsoft Software Recovery. Naar alle waarschijnlijkheid komt die ook beschikbaar voor Windows 10.

Met een andere tool van Microsoft, de Media Creation Tool, kun je van een Windows-ISO een installatie-usb maken. Hiermee start je de computer op en kun je Windows opnieuw installeren.

Hardware

Net als bij de bestaande versies van Windows vindt activering van het besturingssysteem plaats op hardwareniveau. De combinatie van de apparatuur bepaalt of Windows al dan niet opnieuw geactiveerd moet worden. Vervang je bijvoorbeeld een harde schijf of plaats je een nieuwe videokaart, dan hoef je Windows doorgaans niet opnieuw te activeren. Maar bij het vervangen van het moederbord is het wel een ander verhaal.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten