Windows 10 installeren vanaf usb-stick doe je zo

© PXimport

Windows 10 installeren vanaf usb-stick doe je zo

Geplaatst: 25 juni 2020 - 02:03

Aangepast: 13 december 2023 - 15:13

Mark Gamble

Een schone installatie van Windows 10 is soms nodig. Of je nu net een nieuwe computer hebt gekocht of je bestaande systeem wilt opschonen. Gelukkig is een herinstallatie zo gepiept. Er zijn alleen nogal wat opties. In dit artikel kijken we specifiek naar het installeren van Windows 10 vanaf een usb-stick.

Je kunt Windows tegenwoordig gewoon installeren vanaf een usb-stick. Daarvoor hebt wel een installatiebestand van Windows 10 nodig. Microsoft stelt een programma ter beschikking dat je helpt bij het downloaden van Windows én het maken van een usb-stick. Download hier het Windows 10-hulpprogramma.

Tip: Vergeet niet om een back-up van je persoonlijke bestanden te maken voor je Windows 10 opnieuw installeert.

Wanneer je de software hebt gedownload en gestart, verschijnt er een keuzemenu waarin je kiest voor Installatiemedium (…) voor een andere pc maken. Wanneer je klikt op Volgende adviseert het programma welke versie van Windows er moet worden gedownload. Het is verstandig om hier niets aan te wijzigen.

Kies in de volgende stap voor USB-flashstation en kies het station van de usb-stick. Het programma downloadt nu de juiste versie van Windows en maakt de usb-stick zo dat het systeem die kan zien als een opstartschijf.

© PXimport

Windows 10-installatie starten

Om de installatieprocedure van Windows 10 te kunnen starten, steek je eerst de usb-stick in de pc. Wanneer je de pc nu opnieuw start, is het zaak om dat te doen vanaf de usb-stick waarop het installatiebestand staat. Je start dus niet op vanaf het C-station waarop Windows staat.

Hoe dat precies gaat, verschilt per computer. De ene pc herkent het opstartmedium automatisch en vraagt tijdens het opstarten of je dat wilt gebruiken. Bij andere computers moet je zelf op een toets drukken tijdens het opstarten. Welke toets, dat staat vermeld op het eerste opstartscherm. Krijg je helemaal geen vragen en start de computer Windows op, ga dan naar de volgende stap.

Opstarten vanaf usb-stick

De manier waarop de computer opstart gaat tegenwoordig eigenlijk bijna altijd goed. Is dat bij jou niet het geval, dan moet de computer worden gedwongen om vanaf de usb-stick op te starten. Vroeger deden we dat door in het bios van de computer de opstartvolgorde aan te passen. Tegenwoordig kan het gelukkig ook gewoon vanuit Windows.

Klik op de startknop en vervolgens op Instellingen. Onder het tabblad Systeemherstel vind je het kopje Geavanceerde opstartopties. Wanneer je op deze knop klikt, wordt Windows afgesloten en kun je aangeven vanaf welk station er moet worden opgestart. Wanneer je hebt gekozen voor de usb-stick start de computer opnieuw op, vanaf het juiste station.

© PXimport

Installatieprocedure afronden

Wanneer de installatie is gestart, krijg je een menu te zien waarin je de taal en het toetsenbord kunt selecteren. Staat dit goed, klik dan op Volgende en daarna op Windows installeren. Als er om een productcode wordt gevraagd, vul deze dan in als je die hebt. Heb je die code niet, klik dan op Ik heb geen productcode. Kies vervolgens de versie van Windows die je wilt installeren en klik op Volgende. Je moet hierbij wel kiezen voor dezelfde versie die al was geïnstalleerd.

Je kunt nu kiezen voor Upgrade of Aangepast. Wij kiezen in dit geval voor Aangepast. Kies nu het station waarop je Windows wilt installeren (het station met tekst Primair onder het kopje Type). Klik op Formatteren. Let op: je gaat nu alles van de harde schijf verwijderen. Dit is onomkeerbaar! Klik op Volgende. De installatie voltooit zichzelf nu helemaal volledig.

Wanneer dit proces klaar is, is het alsof je je computer net uit de winkel hebt opgehaald!

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000